Challenges

Afvallen door water te drinken. Kan het echt?

Water, hetgeen waaruit ons lichaam voor het grootste gedeelte bestaat. Het is eigenlijk best raar dat je door meer consumptie juist gaat afvallen. Ik weet het. Het klinkt heel kort door de bocht, maar het kan wel (zeggen ze). Ik ben twee weken geleden de Thir(s)ty Days challenge begonnen om te kijken wat het voor mij kan doen. Mijn doel is om zo’n 5 kg af te vallen.

De regels voor de challenge “Afvallen door water te drinken”

  • minimaal 3 liter water per dag drinken;
  • 30 dagen lang;
  • Water, thee en water met fruit;
  • Cravings? Nu eerst 250 ml water;
  • Eten? Alles 😃.

Week 1 (8 april)

Het begin was best zwaar. Ik begon elke ochtend met een halve liter water in een uur tijd te drinken, alvorens voordat mijn ontbijt. Hiermee kon ik het hongergevoel onderdrukken. Soms voegde ik wat citroensap toe aan het water. Er wordt ook wel eens gezegd dat water drinken beter is voor je metabolisme, maar het is eerder goed om vocht af te drijven. Op werk is het redelijk gemakkelijk. Als SEO-consultant zit je voornamelijk achter je laptop. Je hebt je thee, je hebt je 700 ml fles water en je gaat. Maar na een lange dag kom je thuis, doe je de koelkast open en zie je een fles Sprite staan. Tja… dit was even doorbijten.
Na 3 dagen was het ok. Geen cravings meer voor Karavan Cevitan, Sprite or whatever.
We waren 2 kilo kwijt.. And then easter + birthdays happened.. 14 april is m’n lady jarig, 15 en 16 april lunch en brunch met schoonfamilie, 17 april was ik jarig kreeg een ontbijt op bed en het was 2e paasdag met lunch met moms en zussen en aanhang. Deze dagen dronk ik 2x een glas jus d’orange op 15 en 17 april. Geen gekke dingen. Maar ik las een artikel op bodybuilding.com over water drinken. Afvallen kan, maar je kunt niet zomaar als eten. (Best logisch.)

Te veel zout

Twee belangrijke dingen om te weten:
  1. Is dat te veel zout in een menselijk lichaam juist het water vasthoudt;
  2. Bijna alles wat ik dagelijks eet bevat zout.
Dus als je 3 liter water per dag drinkt en dus gewoon lekker door eet, tja…. wènig afvallen dus (<–#dialect :-). Vlees dat je zo lekker kan marineren met ketjap of alleen zout en peper voor de smaak, brood, beleg, etc. etc. Als je een beetje goed in natuurkunde bent, weet je dat 1 liter water gelijk staat aan 1 kilogram. Met andere woorden als je meer water drinkt en voedsel met veel zout eet, ben je eigenlijk eerder aan het aankomen dan aan het afvallen.
Naast voedsel dat zout (NaCl voor de scheikundigen onder ons) bevat en dus ook natrium, zijn er nog punten die ervoor kunnen zorgen dat je het water vasthoudt:
  • Te veel suiker;
  • Weinig vers fruit en groenten;
  • E-nummers en andere chemicaliën;
  • Bepaalde medicijnen;
  • Langdurige dieten met heel lage calorie- of koolhydraatarme die;
  • Weinig beweging;
  • Overdreven veel beweging;
  • Veel stress;
  • Onregelmatig slapen.
Dagelijks krijgt een mens gemiddeld 9000 mg aan zouten binnen door voeding, terwijl er maar tussen de 1000 en 2000 mg nodig is. Voeg daar dus 3 liter water bij et voila, je komt er na 30 dagen uit te zien als het michelen mannetje. Ook vet bestaat voor 80% uit water. Dus met te veel zout en veel water drinken maak je het er niet beter op. Knijp een citroen uit in water of eet asperges om vocht af te drijven.
Maar laten we zout niet in kwaad daglicht zetten, want je lichaam heeft zout nodig. Zout houdt ten eerste je ph-waarde (zuurgraad) op peil. En daarnaast zorgt natrium voor de vochtbalans in je lichaam en zorgt voor de prikkels tussen zenuwen en spieren.

Learnings week 1

Ik heb goede dagen en slechte dagen gehad. Ik voelde me het beste na een training of wedstrijd. Doordat ik veel water opnam was het zweten nog makkelijker en kon ik ook tijdens het sporten makkelijk zonder extra water of last te hebben van kramp in de spieren. Dagen dat ik niet sport zijn letterlijk en figuurlijk zwaardere dagen.

Conclusie

Je kan niet zomaar afvallen, terwijl je alles mag eten. Let op hoeveel zout je dagelijks binnenkrijgt.