Challenges

Fitness challenge Update! Elevation mask & Sporten in de ochtend

Fitness Challenge! Hoe gaat het eigenlijk met de challenges? Want eigenlijk had ik al klaar moeten zijn met de Elevation Mask 2.0 challenge en we hebben nog de challenge sporten in de ochtend.

Elevation Mask

Het was de bedoeling dat ik 4 weken lang met het masker zou 1000m zou roeien en kijken of mijn uithoudingsvermogen verbeterd en dat ik dus sneller zou zijn op de 1000m. Na 3 weken en verschillende resultaten geboekt te hebben ben ik nog een terug gegaan naar de “tekentafel”.  Op 3 momenten meten in een tijd van max. 3min35 in een week is niet genoeg om te zien of mijn uithoudingsvermogen verbeterd is.

De frequentie dat er met het masker getraind wordt is te laag.

Hoe gaat de Elevation mask challenge?

Eerlijk. De tijden zijn niet slecht, maar de tijden zijn niet veroorzaakt door bevordering met behulp van het masker. Dit had te maken met de tijden van training of zelfs mijn emotionele staat waardoor ik mijn energie kwijt moest.

 

3min 33,6sec
3min 30,4sec
3min 29,1sec
3min 28,6sec
3min 25,9sec
Rowing challenge - ProveFIT Rowing challenge - ProveFIT Rowing challenge - ProveFIT Elevation mask 2.0 - ProveFIT mask-roeien-provefit

Welk resultaat heb ik geboekt?

Bewust beter gaan ademen tijdens roeien en rennen. Ik heb nog niet een complete workout gedaan met de Elevation Mask daar volledige over te kunnen oordelen. 

Elevation mask 2.0 | ProveFIT

Wat ga ik anders doen?

In de afgelopen 10 dagen ben ik 9x in de sportschool geweest in de ochtend. Perfect om met consistent met het masker te trainen.

  • minimaal 15 op de loopband of 30 minuten op de crosstrainer met de elevation mask IEDERE ochtendtraining.
  • Als de workout afgelopen is, uitlopen met masker.

Kan ik in 15min een grotere afstand afleggen doordat ik meer lucht binnen krijg?

Door 3 weken lang te trainen met het masker.

  • Week 1 rennen 15min (3km momenteel op 2,86km)
  • Week 2 rennen 15min + workout (met masker af tussen oefeningen)
  • Week 3 rennen 15min + gehele workout

En zo komen we bij de volgende challenge.

 

Sporten in de ochtend

In mijn vorige blog post heb ik aangekondigd om in de ochtend te gaan sporten en de fitness challenge is om te kijken hoe lang ik het volhoud. Het mooie van deze challenge is, is dat ik hierdoor meerdere mensen heb geïnspireerd. Maar ik heb ook tips gekregen wat ik het beste kan doen.

Standing row | Fitness challenge | ProveFIT

Zo ben ik erop gewezen dat een cardio in ochtend goed is en uit een artikel van fitness-tips.nl ook las dat het juist vóór je ontbijt beter is omdat je insulinelevel laag is en dus meer lichaamsvet verliest (lees meer op Fitness Tips)

Ook ben ik er achter gekomen dat krachttraining zwaar is. Omdat mijn lichaam niet gewend is om in de ochtend zo veel energie te moeten gebruiken merk ik dat ik nog niet op dezelfde level zit als ik train in de middag of avond.

Wat is mijn ervaring nu met sporten in de ochtend?

Goed. Mijn ritme is veranderd, maar over de hele dag heb ik veel meer energie. En ik heb minder last van een dip. Daarbij heb ik ook mijn eetpatroon veranderd. Ik prep mijn eten voor de volgende dag, eet warm in de middag en eet licht in de avond.

Wat voor resultaat heb ik nu geboekt?

Meer energie! En meer diversiteit in mijn trainingen.

Wat ga ik anders doen?

De eerste 10 dagen heb ik iedere ochtend ontbeten voor het trainen. Ik hoef eigenlijk niets aan te passen, maar ik ben nieuwsgierig naar hoe het is om te trainen en daarna te ontbijten. Doordat je insuline level laag is in de ochtend ga je namelijk sneller over naar het verbranden van vet.

Daarvoor moet mijn vet eerst goed gemeten worden.

Wordt vervolgd!