Challenges

Sporten in de ochtend

Barbell lunge Greg | ProveFIT

Tijd kun je maken om naar de sportschool te gaan. Wees eerlijk. Je kent het wel. We hebben allemaal een druk leven, werken gemiddeld 40uur in week, we moeten reizen naar werk EN weer naar huis, komen laat thuis. Je bent blij dat je eindelijk thuis bent, einde dag. Koken, eten, kinderen naar bed, bloggen, je werkt nog voor jezelf, school, scriptie en de lijst van mogelijke avondactiviteiten gaat maar door. En dan moet je jezelf nog van je o-zo-lekkere-bank halen om weer te gaan sporten. Tja… ergens kan ik het je niet kwalijk nemen om niet te gaan sporten…

Maar als je echt iets wilt, dan maak je tijd. Ik merkte dat ook ik me schuldig maakte aan het “niet hebben van tijd”. Ik zou geen onderdeel zijn van ProveFIT als ik niet met een oplossing kan komen om toch fit te blijven. Maar voor de leuk heb ik ook onze lezers gevraagd: “Hoe lang ga ik dit volhouden? 1 maand, 2 maanden, 3 maanden of gewoon voor altijd? De oplossing voor mij gaat zijn: sporten in de ochtend.

Voordelen van sporten in de ochtend?

Ik weet ‘t, je moet vroeg opstaan. Maar als ik weet dat ik moet gaan sporten ben ik om 7:00 uur klaar wakker.

Voor mij heeft sporten in de ochtend de volgende voordelen:

  • Alle gewichten en apparaten zijn vrij (de wat oudere mensen staan voornamelijk op de loopband ;-)).
  • Je kunt alles doen wat je wilt, want je hoeft op niemand te wachten.
  • Alles is nog netjes opgeruimd en schoon.
  • Niemand met wie kan praten, waardoor je alleen bezig bent met je workout.
  • Je traint effectief. Je hebt maar 1 uur voordat je gaat werken. Dus dat gebruik je dan ook optimaal.
  • * Indien mogelijk: Je warming-up is fietsen of joggen naar de gym. Zo bespaar je tijd om ook nog een warming-up te hoeven te doen in de gym zelf.

 

Hoe bereid ik mezelf voor?

Er zijn natuurlijk wel wat punten hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken. Zodra je wakker bent, wil je zo snel mogelijk in de sportschool staan. Daarna ga ik ook direct door naar werk. Hier wat handige tips:

  • Leg alles klaar zodat je meteen weg kunt. Pak je tas de dag van te voren in. Je sportkleding en je kleding die je voor werk (of een andere vervolgactiviteit) aan doet.
  • Meal preppen wordt nog belangrijker. Bepaal wat je ontbijt wordt en wat je gaat meenemen naar werk.
  • Plan je workout. Voordat je de gym binnen loopt moet je al weten wat je precies gaat doen. Je bent gebonden aan tijd, dus plan je workout.
  • Vergeet je douchespullen niet! Je komt dan weer op punt 1, leg alles klaar: douchegel, deo, handdoek, sokken, ondergoed, en wat je gebruikt voor je haar. (Ik heb geen haar, dus win minimaal 30sec.)

 

Maar wat ga ik dus elke ochtend doen? Ik kan wat ik nu normaal in 3 of 4 dagen stop, in zeven dagen gaan stoppen. Oo snap.. Ik heb dus gewoon MEER tijd voor alles. Met andere woorden, ik kan dus nog specifieker trainen dan ik al deed. (Nog een voordeel dus 😉 ) Van vier keer 1,5 uur sporten, met mensen om je heen en wachttijden, (dus eigenlijk 4x 50 minuten effectief sporten), naar zeven keer 1 uur sporten met niemand om je heen en geen wachttijden en dus ECHT 7x 60 minuten effectief sporten.. Man man man.. Disneyland!

Sporten in de ochten met Greg | ProveFIT

Anyways… 😉

 

Ik kreeg van Rixt Dekker de vraag wat ik eigenlijk precies ga doen. Rixt, deze is voor jou. En we doen het overigens naast basketball.

  • 2 dagen kracht: borst, schouders, benen en rug.
  • Preventief dagje: zorgen dat ik oude blessures “in-check” houd: knie, enkels, schouders
  • Core: de kleine spieren in de rug en focus op de buikspieren.
  • Spierconditie: uphill rennen 15, roeien 2000m, touwtje springen, battleropes.
  • Springen: boxjumps, kneeling jumps, lunge jumps.
  • 1 dag trainen met de fysio voor alles wat er niet goed in mijn lichaam is.

Door veel variatie te brengen in de type workouts, moet sporten in de ochtend goed vol te houden zijn, toch?