Provefit

Personal trainer voor de mind door mindful analysis

Fit Mind Tools | ProveFIT

Ik vind het mooi om te zien dat oude bekenden hun eigen weg inslaan. Starten van hun eigen concepten, bedrijven, websites, blogs, noem maar op. Zo kwam ProveFIT weer in contact met Sifra. Ze is coach en eigenaar van Fit Mind Tools en is met haar mindful analysis een personal trainer voor de mind.

Fit Mind Tools is uniek in zijn concept. Met het mindful analysis traject van 5 tot 7 werkdagen heb jij een exclusief een persoonlijke therapeut die voor je klaar staat. Je bent niet gebonden aan tijden of locaties en de aandacht die je krijgt heb je volledig zelf in de hand.

Psygologe Sifra van esh | ProveFIT

Unieke kenmerken van Fit Mind Tools

  • Korte duur (5 tot 7 dagen)
  • Volledig anoniem
  • Contact via mail
  • € 199,- voor het gehele traject

Waarom ben je met Fitmind Tools begonnen?

Aan je fysiek werken met een personal trainer is tegenwoordig heel normaal. Werken aan een gezonde geest is echter minstens zo belangrijk, maar nog minder gangbaar en toegankelijk. Internet-therapie biedt de mogelijkheid om het werken aan een gezonde geest laagdrempeliger te maken: het is goedkoper, anoniemer en flexibeler in te passen in onze drukke levens. Bovendien maakt de combinatie van de relatieve anonimiteit en het schrijven, mindful analysis tot een zeer effectieve therapie. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat schrijven de meest krachtige manier is om zaken te onderzoeken, gebeurtenissen te verwerken en gevoelens te analyseren.

Mindful analysis heeft iets weg van mindfullness een term dat we dagelijks voorbij zien komen maar als ik voor mezelf spreek nooit echt bij stil heb gestaan. Wat betekent het nu eigenlijk? En waarom zijn er nu zoveel mensen die er nu juist mee bezig zijn?

Wat is  Mindfullness?

Mindfullness is een state of mind, een volledig bewustzijn van het moment: van de huidige ervaring.  Het tegenovergestelde van Mindfullness zie je vaak terug in ons huidige dagelijks leven: je rent op de automatische piloot van hot naar her en bent in je hoofd constant bezig met de toekomst, of juist met het verleden. Mindfullness leert je via aandachtstraining om te leven in het hier en nu: je leert je aandacht bewust op iets te richten, in plaats van op de automatische piloot overal op te reageren. Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd, beleef je dingen intenser en maak je keuzes bewuster.

Elementen van Mindfullness kunnen op alle manier gebruikt worden en dus ook fit en vitaal te worden. Want als je er over nadenkt, weten wat je moet doen om beter in je vel te zitten of het figuur te krijgen die je wilt, is niets nieuws meer. Wat vaak ontbreekt is de doorzettingsvermogen of discipline om eraan te beginnen of het vol te houden.

Mindful Analysis VS Mindfullness?

Fit Mind tools biedt de online therapie/coachings-vorm Mindful Analysis aan. Dit is een zeer effectieve kortdurende therapie over de e-mail ontwikkeld door psychosociaal therapeut Mirjam Windricht. Naast aspecten uit de cognitieve gedragstherapie, boeddhistische psychologie en schrijf-therapie, maakt het over het gehele traject ook gebruik van het gedachtegoed van de Mindfulness.

Het traject draait volledig om het verhaal van de client:  je wordt gedwongen pas op de plaats te maken en in alle rust je huidige situatie te analyseren.  Wat speelt er, wat wil ik nu echt, wat houdt me tegen en  wat voel ik daarbij? Onder begeleiding van de therapeut ontdekt je welke aannames, gevoelens, of spoken uit het verleden, bijdragen aan de ongewenste situatie. Vaak hebben we bijvoorbeeld allerlei gedachten over onszelf, ons kunnen en de mensen om ons heen, terwijl ze niet op de realiteit gebaseerd zijn.  Beseffen dat deze gedachten maar gedachten zijn en geen absolute waarheid of realiteit, is een belangrijk aspect van de Mindfullness en ook binnen het Mindful Analysis traject: ‘je hebt deze gedachten, maar je bent ze niet.’

Waar Mindfullness een algemene way of life is, is het Mindful Analysis traject een therapie-vorm die puur is toegespitst op de individuele client en haar individuele problemen of aandachtspunten.  Aan het eind van het traject weet je als client waar je staat, is er weer orde in de chaos en heb je een concreet plan van aanpak waarmee je weer verder kunt.

Waarom zijn mensen er juist zo erg mee bezig?

De wereld is in de afgelopen decennia ontzettend veranderd. Vroeger was het vrij normaal om je hele leven bij 1 baas te werken, in dezelfde omgeving te blijven wonen en om als vrouw thuis te blijven en de zorg voor de kinderen en het huis op je te nemen.  Zingeving haalde men uit het geloof: hoe moet je leven, waar leef je voor, wat is goed en kwaad? Deze vragen werden ingevuld door het geloof en de hechte gemeenschap.

Tegenwoordig leven we veel vluchtiger: we wisselen vaker van baan, doen vaak meerdere dingen tegelijk, combineren de zorg voor de kinderen met een betaalde baan, we hebben veel meer maar ook veel vluchtigere sociale contacten, het huwelijk is niet meer zaligmakend en ook het geloof verliest snel terrein. Onze traditionele zingeving en daarmee ook het duidelijk omlijnde kader van ‘hoe we dienen te leven’ is hiermee weggevallen. Mensen gaan op zoek naar nieuwe houvast, nieuwe manieren om zin te geven aan het leven en nieuwe manieren om orde in alle chaos te scheppen. Het is dan ook niet vreemd dat een stroming die je leert aandacht te hebben voor je huidige ervaringen en stil te staan bij het nu, veel terrein wint in onze jachtige maatschappij.  Mensen hebben behoefte aan echt contact: met zichzelf, met hun gevoelens en wensen en met andere.

Mindful Analysis bij Fit Mind Tools

Ik kan mezelf wel een beetje vinden in het filmpje en het is toch iets waar velen tegen aanlopen. Naast het Fit mind tools kan je ook helpen met een voedingstraject.

Voor wie is Fitmind Tools geschikt?

Fit Mind Tools kan met name uitkomst bieden voor mensen die op enig vlak in hun leven vastlopen, of last hebben van milde psychische problemen.  Merk je bijvoorbeeld dat je in je relatie steeds tegen dezelfde dingen aan loopt, maar dit niet kunt veranderen? Dan kan Mindful Analysis uitkomst bieden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld wanneer je last hebt van faalangst, spanning/stress, of bijvoorbeeld problemen ervaart op je werk.  Mindful Analysis is er om de zaken op een rijtje te krijgen en je meer rust en geluk te laten ervaren. De een zal pas hulp zoeken wanneer ze op elk vlak van hun leven vast lopen, terwijl de andere client een gelukkig leven heeft, maar toch graag op een bepaald vlak verbetering zou willen aanbrengen. Fit Mind Tools is er in die zin voor iedereen.

Het eerste consult is gratis!

Kun je ons globaal vertellen wat ze bij jou kunnen verwachten als ze begeleiding zoeken via Fitmind Tools?

Wanneer je een begeleidingstraject wilt starten, kun je me eenvoudig een mailtje sturen. Doorgaans zal ik dezelfde dag nog reageren en overleggen we wanneer client van start wil gaan.  Dit kan in principe op elke doordeweekse dag: er zijn geen wachtlijsten. Het Mindful Analysis traject duurt ongeveer 5-7 werkdagen. In deze periode sta ik exclusief voor je klaar: de volledige aandacht ligt bij jou en je kunt me op elk moment van de dag (per mail) bereiken. In een intensief persoonlijk traject begeleid ik je in deze periode door de vier fasen van het Mindful Analysis traject.  Gedurende het gehele traject staat jouw verhaal centraal: jij bepaalt wat je wilt delen en wat je nodig hebt.  Het proces brengt je uiteindelijk heldere inzichten, nieuwe mogelijkheden en concrete handvaten om verder te gaan. Je moet er rekening mee houden dat u gedurende deze week één tot twee uur per dag met de Mindful Analysis bezig bent. Daarbij ben je niet gebonden aan een plaats of tijd, je kan me op elk moment van de dag via de mail bereiken.

De fases

Het traject bestaat uit vier fases. Ik begeleid de client door deze vier fases, zonder dat dit expliciet vermeld wordt. Ik heb het enkel als therapeut in mijn achterhoofd en stuur zo de client de juiste richting in. In de eerste fase draait het geheel om het verhaal van de client: wat speelt er, waar wil hij/zij aandacht aan besteden en hoe ziet zijn of haar leven er op dit moment precies uit?

In de tweede fase gaan we de achtergronden en oorzaken van de huidige situatie onderzoeken. Hoe is het probleem tot stand gekomen? Wat is je achtergrond? Waar zouden deze gevoelens vandaan kunnen komen?  Fase twee is vaak de meest heftige omdat je in je gevoel en je verleden gaat graven: het evalueren van je eigen gedrag en dat van je omgeving en het onderzoeken van je gevoelens, kan leiden tot intense emoties, maar ook tot nieuwe inzichten. In fase drie ga je op basis van deze nieuwe inzichten op zoek naar nieuwe mogelijkheden: je kijkt vooruit en ontdekt mogelijkheden tot verandering. In fase vier help ik je om deze nieuwe mogelijkheden om te zetten naar concrete daden: welke stappen moeten ondernomen worden om de verandering daadwerkelijk te bewerkstelligen. Fase vier levert je een einddocument op met een helder stappenplan en een stevig houvast om verder te gaan.

Hoe wordt er gecommuniceerd?

Alle communicatie vind plaats via mail verkeer, dit omdat deze manier van schrijven het beste werkt om je eigen situatie, gevoelens en gedachten op een rijtje te zetten en te analyseren.  Wanneer mensen zich willen aanmelden voor een traject bestaat er overigens wel de mogelijkheid mij hierover te bellen.

Wat na het traject?

Door het traject heb je veel nieuwe inzichten gekregen, je kunt de situatie van een afstandje bekijken en betere keuzes maken. Je weet wat je wilt en hebt een mooi einddocument waarin staat hoe je verder kunt.

Wat is jou motivatie om zelf fit te blijven?

Op de eerste plaats wordt ik door een chronische aandoening gedwongen fit te blijven en veel te sporten, zodat ik op de been blijf.  Ik heb ervaren dat  je vitaal en vol energie voelen niet iets vanzelfsprekend is, maar iets dat je moet koesteren en waar je voor moet werken. Ook heb ik gemerkt hoeveel we zelf, met fysieke en mentale training kunnen bereiken. Ondanks tegenslagen kun je nog altijd het uiterste uit je leven halen en bereiken wat je wilt bereiken: onze lijf en onze geest is zoveel sterker dan we vaak denken, het is zonde daar geen gebruik van te maken.  Uiteindelijk draait alles om persoonlijk geluk: goed voor je fysieke en emotionele welzijn zorgen is een voorwaarde om dit geluk te kunnen bereiken, het een kan niet zonder het ander.