Themaweek

Themaweek: de buikspieren

De feestdagen zijn achter de rug. En ook wij hebben way too much gegeten. Maar hoe veren we weer terug in ons oude jassen? Of raken we in shape? Want zoals elk jaar beginnen we ook 2016 met de eerste goede voornemens van het jaar. Wij van ProveFIT helpen je graag met wat inspiratie voor het trainen van de buikspieren. Off corse koppelen we daar een themaweek aan vast.

Buikvet:

Er  zijn twee vormen van vet: Subcutaan (onderhuids)vet en visceraal (orgaan)vet.

  • Subcutaan vet kun je beetpakken.
  • Visceraal vet zit tussen de organen. Het is essentieel, omdat het de organen beschermd. Je lichaam heeft orgaanvet nodig, maar te veel orgaanvet is niet gezond en drukt je buik als het ware naar buiten. Als hier te veel van is, brengt het risico’s met zich mee aangezien dit vet ook bepaalde stoffen produceert die de kans verhogen op: een hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, diabetes type 2 (DMII), hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

From 1-pack tot 6-pack

Het trainen van je buik vraagt discipline. Men is vaak in de veronderstelling dat je door middel van enkel buikspieroefeningen er wel komt. Helaas. Voeding is een belangrijke factor. Het plotseling drastisch veranderen van je voeding, kan zorgen voor een rebound effect. Je houdt het maar enkele weken vol en daarna ben je weer terug bij af.

Het is daarom belangrijk te beginnen bij jezelf. Wat voor eter ben ik? Eet je regelmatig een snelle hap, junkfood, zoetigheid, glaasje cola of alcohol hier en daar? Of eet je gevarieerd, maar grote hoeveelheden, veel voeding met suikers (niet specifiek zoetigheid)? Daar zit nog al een verschil in. Als je gewend bent ongezond te eten, kun beter beginnen bij het veranderen van je eetgewoonten, voordat je jezelf op een streng dieet zet. Vanuit daar kun je verdere stappen maken. Eet je al gevarieerd? Ga dan na, wat je eet. Besef hoeveel suikers er in sappen, fruit en melkproducten zitten. Suikers kunnen omgezet worden in vet.

Een opgeblazen gevoel kun je verhelpen door:

  • Minderen van vettig voedsel
  • Regelmaat in je eetpatroon
  • Het eten van vezels
  • Beweging
  • Voldoende te drinken (water)
  • Te eten met maten
  • ProveFITs ervaring: detoxtea

Buikspieren trainen?

Deze week gaan we aan de slag met de abs. Handige trainingsschema’s met filmpjes zullen voorbij komen.

 

 Abs themaweek! Don’t miss out like these guys!

abs2