Supplementen

Vitamine D tekort?

Je hoort het steeds vaker: Ik heb vitamine D tekort. Vandaag ook weer uitgebreid besproken op het nieuws.

Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Wanneer heb je een tekort? En wat kun je er tegen doen?

Wat is vitamine D?

Vitamine D: een vitamine die niet alleen op oudere leeftijd erg belangrijk is, maar zeker ook op jonge leeftijd. Het is essentieel voor de calciumstofwisseling en botopbouw. Vitamine D is een prohormoon. Dat wil zeggen dat het omgezet kan worden in hormonen. Er zijn  vijf vormen vitamine D, waarvan de volgende het belangrijkst zijn:

  • Vitamine D2: de plantaardige vorm. Het wordt gemaakt uit provitamine D in plantaardig voedsel of schimmels: kaas, paddestoelen en gist. Deze vorm kan niet door ons lichaam worden gemaakt.
  • Vitamine D3: de dierlijke vorm. Deze vorm zit in voedingsmiddelen en kan in het lichaam (de huid) worden geproduceerd onder invloed van ultraviolet straling (zon). Vitamine D3 wordt in de lever en nieren omgezet in de actieve vorm: calcitriol.

Als supplement is vitamine D3 effectiever, omdat hij veel sterker bindt aan de vitamine D receptor en daardoor het vitamine D gehalte in het lichaam sneller verhoogd.

vitd3d2

 

Functie van Vitamine D:

  • Calcium-en fosfaatgehalte: door opname uit de darm en heropname uit de nieren. Verminderd de absorptie van calcium uit botten, waardoor er minder botontkalking optreedt (osteoporose).
  • Immuunsysteem: bevorderen van immuunsuppressie, fagocytose (het opeten van slechte cellen/deeltjes) en anti-tumoractiviteit (voornamelijk bij borst,- prostaat -en darmkanker).
  • Goed voor de hart en bloedvaten.
  • Stemming: goed humeur, minder kans op depressie.

Vitamine D tekort?

Hoe kan vitamine D tekort zich uiten? Vaak is het een toevalsbevinding bij bloedonderzoek door de huisarts. Maar waar kun je zelf alert op zijn?

  • Vermoeidheid
  • Verminderde weerstand
  • Spierklachten: krampen, krachtvermindering
  • Op oudere leeftijd: verhoogde kans op botbreuken
  • Psyche: Slecht gehumeurd/niet lekker in je vel, angstklachten
  • Chronisch tekort: hartproblemen

Wie heeft er meer kans op vitamine D tekort?

  • Ouderen: komen minder buiten. Maar ook het dunner worden van de huid zorgt voor een verminderd vermogen tot het aanmaken van vitamine D.
  • Zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven.
  • Beperkte zonexpositie: door veel binnen te zitten/werken.
  • Mensen met bedekkende kleding: de huid krijgt niet de kans op vitamine D aan te maken doordat het niet aan zonlicht wordt blootgesteld.
  • Mensen met een gepigmenteerde huid: melanine is een natuurlijke bescherming tegen de zon. Echter beperkt het hierdoor wel de aanmaak van vitamine D. De vitamine D synthese kan tot 99% geremd worden.

vitD1

Vitamine D in voeding:

Voordat je overgaat op vitamine D suppletie kun je ook je voeding aanpassen. Welke voedingsmiddelen en producten bevatten vitamine D?

  • De beste bron: vissoorten (haring, zalm, makreel, sardines, tonijn, paling)
  • Visolie
  • Eidooiers
  • Margarine
  • Paddestoelen

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D:

  • 1-3 jaar: 10 microgram
  • 4-50 jaar: 10 microgram
  • 51-70 jaar: 10 microgram
  • >70 jaar: 20 microgram
  • Zwangeren: 10 microgram

Supplementjes 

Vitamine D supplementen zijn te verkrijgen bij de drogist of natuurwinkels.
Bij de Tuinen is hij verkrijgbaar voor 9,99 (nu voor de helft van de prijs: 4,99), 100 capsules van 10 microgram per stuk. Het kan ook voorgeschreven worden door de huisarts.

Het is raadzaam naast de vitamine D ook voldoende calciumhoudende producten te consumeren. Dit om een goede balans te krijgen en het effect van vitamine D te vergroten.

vitd2

 

Waar het bij mij mis gaat?!

  • Ik ben geen viseter. De enige vissoorten die ik eet: pangasius en kibbeling, zijn duidelijk niet de juiste.
  • Margarine: ik gebruik nooit boter, laat staan margarine.
  • Ik werk van 7.30 tot 18.30 uur… Daglicht? What’s that…?
  • Donkere huid… Misschien kan ik via mijn Zorgverzekering een reis naar de Malediven vergoed krijgen, met als medische indicatie: Vitamine D tekort?